Handleiding ROUTEDOKTER



Een probleem melden doe je in 4 stappen:

1. Lokaliseer probleem


Situeer het probleem (velden met een sterretje zijn verplicht in te vullen):

  • Type: kies uit de keuzelijst over welk soort route of netwerk het gaat.
    • Kies je voor een netwerk dan verschijnt onder je keuze het verplichte veld ’regio’.
    • Kies je voor ’fietsroute’, ’wandelroute’, ’autoroute’ of ’ruiterroute’, dan is de regio niet verplicht in te vullen
  • Regio: selecteer de regio te selecteren waar je bent gaan wandelen/fietsen/… Opgelet! Je kan enkel meldingen doen over de Oost-Vlaamse regio’s Leiestreek, Meetjesland, Scheldeland, Vlaamse Ardennen en Waasland.
  • Naam (in geval van route): selecteer de juiste route
  • Knooppuntnummer (in geval van netwerk):je kan het knooppuntnummer selecteren dat op het bord staat waarover je een melding maakt.
  • Klik vervolgens op ’volgende. ’:


2. Beschrijf probleem


In dit deel van de routedokter geef je aan welk probleem je precies hebt vastgesteld. Als het om een probleem met de bewegwijzering gaat, kies je ’bord probleem’. Kies ’ander probleem’ als het bijvoorbeeld gaat om een wegversperring, onbegaanbare weg,…. Wil je aangeven dat er een extra bord nodig is, kies dan ook ’ander probleem’.

  • Beschrijving: in de keuzelijst kan je het soort probleem aanduiden waarover het gaat.
  • Commentaar: in dit veld kan je de melding nog verduidelijken. Dit is een verplicht veld, indien je van mening bent dat de melding voldoende duidelijk is, kan je hier gewoon ’nee’ typen.
  • Foto: indien je een foto hebt gemaakt van het probleem, kan je die hier uploaden (max 2Mb).
  • Datum vaststelling: duid op de kalender de dag aan waarop je het probleem hebt vastgesteld.
  • Klik op volgende.


3. Duid aan op de kaart


Op de kaart kan u het probleem dat u wil melden zichtbaar maken. Klik op ’kaart tonen’.

  • Kies indien nodig een andere achtergrondlaag.U heeft de keuze tussen drie achtergrondlagen::
    • Orthofoto: dit zijn luchtfoto’s. Standaard staat deze optie aan.
    • Topografische kaart
    • Stratenkaart
  • Gebruik de zoomknoppen (of scroll) en verschuifknop om naar de exacte locatie van het bord te gaan.
    • Gebruik het icoon ’bord aanduiden’ boven de kaart om het juiste bord te selecteren. Je kan slechts 1 bord aanduiden. Om je selectie te wijzigen, duid je een ander bord aan.
    • Gebruik het icoon ’probleem’ om een punt te zetten op de plaats waar het probleem zich voordoet. Je kan slechts 1 locatie aanduiden. Om je selectie te wijzigen, duid je een andere locatie aan.
  • Klik op ’klaar’.


4. Uw gegevens


Vul uw gegevens in in de voorziene velden. Enkel het veld ’email’ is verplicht. Uw gegevens worden bewaard, wanneer u een tweede melding wil doen, zullen deze automatisch ingevuld zijn.